Vinterbyn

Nu har det gått snart 2 veckor sedan Vinterbyn lämnade Jorvik för året och jag känner att det passar sig med en utvärdering av julfirandet.
 
I år var mitt första år med Vinterbyn, jag har tidigare bara spelat under det gamla hederliga julfirandet som utspelades på Jorvik. Och jag ska vara helt ärlig, jag saknade det gamla. Det nya är fantastiskt, magiskt och underbart, men det är något med att fira jul på ön. Det var något speciellt när man loggade in varje dag för att pynta Silverglade och rida till Jarlaheim för att träffa tomten. I år var inte ens tomten med. Han gömde sig istället i Gallerian, utan vidare förklaring.
 
Men självklart älskade jag även Vinterbyn, även om det kanske inte var lika mycket som the old ways.
 
I helhet tyckte jag inte att det fanns så mycket att göra i just Vinterbyn. Det var några race och butiker, men det var i princip det. Runt nyår dök det upp ett festområde där man kunde prata med olika NPCer. Som vanligt, och detta är jag väldigt besviken på SSO överlag med, så var området fyllt med spoilers. Anne? Concorde? Hallåååå... Tänk till lite. Nu vet jag att man räddar Anne och allt som händer runt Concorde, men som en helt ny spelare som aktivt försökt hålla sig undan spoilers - och blir spoilad på SSO's egna högtidsfirande. Nja, jag är besviken. MEN i alla fall, runt nyår dök det även upp raketer och snöbollskrig.
 
Dock får jag självklart inte glömma den fina julkalendern som väntade oss under granen. Ett litet minus med den var buggen som gjorde att alla paket försvann efter den 31a, men det löste SSO galant och även jag fick med mig en liten halmbock hem.
Lite besviken är jag också att man inte fick ett helt set som man fått tidigare år. Många presenter som hästmat och XP hade lätt kunnat bytats ut till outfitdelar, men så är det. Förhoppningsvis kanske vi får ett helt set nästa år. Och att man istället fick köpa årets set är lite sådär njaa från mig, men jag är väldigt tvär till hela penga-situationen som råder i SSO just nu. Men det vill jag inte ta i detta inlägg, utan det får vänta till en annan dag.
 
Tre magiska hästar dök det även upp, Heidrun ny för i år, alla nya för mig. Men Heidrun var ungefär allt jag letat efter i en häst, så självklart fick hon följa med hem. Samtliga var väldigt vackra och jag älskar den magiska effekten de ger hästarna, det sprider magin lite ytterligare på Jorvik.
 
För det var ju just där magin var, på Jorvik.
 
Av döma från tidigare år så var det verkligen i år de slog på stort på Jorvik. Det ersatte inte det gamla julfirandet för mig, men det är alltid kul med något nytt. Och hur vackert var inte norrskenet? Det enda jag hade lite svårt för med julbestyren på Jorvik var att logiken inte alls gick ihop med vädret (det kan fysiskt inte vara minusgrader nog att ÄLVEN fryser, jag bor bredvid en älv och den fryser först efter -20, och samtidigt snöa så pass mycket men ändå inte så det lägger sig på marken. *insert Kishti Tomita det är orimligt*) och att man inte kunde göra fler saker med norrskenet varje dag. Trots det vet jag att det gick fort att samla på sig varma önskningar, men ibland var det bestyr som jag inte alls tyckte liknade varandra som inte fungerade för att tydligen hade jag redan gjort det under dagen. 
 
Men utöver det var Jorvik en magisk plats att vara på, och jag hoppas de bygger vidare på detta nästa år också.
 
Överlag och som helhet får jul- och nyårsfirandet 7/10 från mig. Otroligt detaljarbete, roliga race (även fast jag fullkomligt hataaaar is, vilket jag märkte i år), söta husdjur, bra presenter, fina kläder och vackra miljöer. Önskar lite förbättringar inför nästa års firande, och känner jag SSO rätt så kommer de ge mig precis vad jag önskar.
 
Varning för julig-bildbomb.